La Plume Media trekt zich terug als finalist Participatieprijs

Communicatiebureau La Plume Media heeft besloten zich terug te trekken als finalist van de Participatieprijs werkgevers Regio Zuid-Kennemerland 2024. Verdere deelname aan de wedstrijd sloot, door de gevraagde vereisten aan een kwetsbare groep medewerkers, niet aan bij het gedachtegoed van La Plume Media.

Al jarenlang biedt La Plume Media mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om binnen het communicatiebureau te re-integreren. Veerle Focke, eigenaar La Plume Media: “Meedoen aan de Participatieprijs zagen we als een mooie mogelijkheid om, met name onder commerciële bedrijven, meer bekendheid te genereren voor het openstellen van hun organisatie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We waren dan ook vereerd finalist te zijn van de Participatieprijs. Helaas hebben wij moeten besluiten ons terug te trekken, omdat het format van de wedstrijd een vorm van deelname van onze medewerkers vereist die niet tot de mogelijkheden behoort, en bovendien niet bijdraagt aan hun welzijn. De wedstrijd vereist dat onze medewerkers op camera, én live voor een publiek vertellen waarom zij zijn uitgevallen. De uitval van de medewerkers die bij ons re-integreren is veelal het gevolg van zwaardere sociale uitdagingen, of angst- en traumaproblematiek. Je kunt je voorstellen dat meewerken aan deze communicatiemiddelen – juist voor deze medewerkers – niet haalbaar is door de spanning die hiermee wordt opgewekt. Door deze wedstrijdcriteria schiet deze, in essentie mooie, wedstrijd zijn doel voorbij.”

Hoewel de terugtrekking uit de wedstrijd in goed overleg met de wedstrijdorganisatie is verlopen, vindt La Plume Media het spijtig dat er geen andere oplossing mogelijk was om deel te nemen aan de finale. Veerle: “Inclusief werkgeverschap betekent voor ons juist dat je buiten de gebaande paden treedt en formats durft los te laten. We hadden gehoopt dat dit ook met het wedstrijdformat het geval zou zijn. Helaas was dit niet het geval. Maar, we blijven ons verhaal vertellen! Ook buiten deze wedstrijd”

La Plume Media hoopt dat er een kentering gaat plaatsvinden in het denken over mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Veerle: “Bij La Plume Media geloven we niet in het plakken van labels. We kijken niet naar beperkingen, en zijn vooral bezig met wat iemand wél kan, en nog kan ontwikkelen. Daar komt bij: met een beetje goede wil kun je iedereen wel een label geven. Het is maar net wat volgens de overheid of maatschappij ‘labelwaardig’ is, of je daarmee wordt gezien als iemand met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Bij La Plume Media zeggen we: bij ons heeft iedereen een label. Of niemand. Het is maar net hoe je het bekijkt!”