Een waardevolle hands-on communicatietip
Wederzijds begrip creëren tussen medewerkers en de directie is zeker niet altijd even eenvoudig. Het advies van La Plume Media? Maak gebruik van de rubriek ‘in gesprek met’!
La Plume Media geeft een waardevolle hands-on communicatietip. Een kleine, praktische toepassing om de afstand tussen directie en werkvloer te verkleinen.’
Al enige jaren is er een ‘anti-managersbeweging gaande’. Managers zijn niet meer nodig, want ‘zij sturen en vergaderen alleen maar, terwijl ze niet weten wat er écht speelt.’
La Plume Media brandt de vingers niet aan de discussie, maar heeft wél een praktische tip om erop in te spelen. Zo introduceerden we ‘in gesprek met’ bij verschillende bedrijven. Iemand van de directie gaat in gesprek met een medewerker van de werkvloer. Van dit gesprek wordt een verslag – in tekst of video – gemaakt. Dat verslag verspreid je onder alle collega’s, via de bedrijfsapp, het personeelsblad of intranet.
Hoe ga je te werk
- Kies een kritische medewerker van de werkvloer. Koppel hem/haar aan een directielid en spreek af op het werkterrein van de medewerker (een winkel, loods, fabriek). De opdracht aan de medewerker: je mag alles vragen, alles zeggen en een kritische noot is welkom. De opdracht aan het directielid: geef concreet antwoord en geef zo veel mogelijk uitleg, ook als zaken gevoelig liggen.
- Kies een rustige plek voor het gesprek. Leg uit wat de bedoeling is, hoe lang het gesprek duurt en zorg dat je als verslaggever zoveel mogelijk onzichtbaar bent. Grijp alleen in als een antwoord onduidelijk is of als het gesprek vastloopt.
- Na het gesprek maak je foto’s (artikel) of sfeershots (video) terwijl de twee op de werkplek rondlopen (rondleiding).
- Vraag de beide gesprekspartners achteraf, apart van elkaar, hoe ze het gesprek hebben ervaren. Wat was er verrassend, verhelderend, boeiend, etc.
- Schrijf het artikel/maak de video. Kies een rode lijn rond een kritische vraag. Eindig met de terugblik van de gesprekspartners.
Doel
Medewerkers krijgen inzicht in het ‘waarom’ achter bepaalde keuzes en worden gehoord in hun kritiek. Directieleden krijgen inzicht in hoe het er op de vloer aan toe gaat en krijgen de kans uit te leggen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Je kweekt wederzijds begrip, verkleint de afstand en geeft inzicht in keuzes op directieniveau zonder een moeilijk leesbaar beleidsstuk te hoeven delen.