Woordweetje: u of jij…?
U of jij: twee manieren om je doelgroep aan te spreken, maar elk met verschillende implicaties. Waar ‘jij’ verbinding en nabijheid uitdrukt, staat ‘u’ voor respect en zakelijkheid. Aan de andere kant loop je met ‘u’ het risico je doelgroep te beledigen – zo oud zijn ze toch nog niet? – en kun je met ‘jij’ juist te joviaal overkomen. Hoe maak je als organisatie de keuze voor een aanspreekvorm?
Door de jaren heen zijn Nederlanders steeds vaker en in steeds meer situaties ‘je’ gaan gebruiken. Ook in bedrijven en organisaties zoeken tegenwoordig vaker een amicale toon op, terwijl dat jaren geleden nog ondenkbaar was. Zo spreekt IKEA over ‘jouw woonkamer’ en tutoyeert zelfs de belastingdienst – toch een vrij zakelijke instantie – in haar berichten op Twitter. In deze gevallen is er sprake van een communicatieve afweging.
Er is geen ideaalmodel om de keuze voor u of jij op te baseren. De afweging is sterk afhankelijk van de sector waarin je je bevindt, de aard van je doelgroep, de gewenste identiteit van je organisatie en het besproken onderwerp. Ben je opeens gaan twijfelen over jouw schrijfsels, na het lezen van dit woordweetje? Zo zijn er nog veel meer dilemma’s om rekening mee te houden in jouw communicatie-uitingen! Schrijf je bijvoorbeeld in tegenwoordige of verleden tijd, vanuit de eerste of de derde persoon, met of zonder vaktaal?
Bij La Plume Media hanteren we altijd weloverwogen stijlkeuzes als we in de pen klimmen voor onze opdrachtgevers, of het nu om interne of externe communicatie gaat. We luisteren aandachtig naar je wensen en adviseren waar nodig. Zo ga jij / u / gij / joe / hullie alle twijfels uit de weg!