Drie tips voor een goede webcast

Steeds meer organisaties zien de communicatieve voordelen van corporate webcasting; dé manier om direct met je doelgroep in contact te staan. Maar over de mogelijkheden en valkuilen is vaak weinig bekend. Daarom belichten we drie afwegingen die voorafgaan aan een succesvolle webcastproductie:

1. De inhoud

De inhoudelijke voorbereiding van een goede webcast strekt verder dan alleen het vaststellen van de doelgroep en de juiste boodschap. Je kunt je bijvoorbeeld ook afvragen wie de boodschap het best kan brengen. Wil je een bekend en vertrouwd gezicht uit de eigen organisatie? Of wil je een kritische en vakbekwame presentator? Daarnaast is het belangrijk vast te stellen welke mate van interactie je met de kijkers wil onderhouden (Q&A’s, polls, quizzen) en hoe je die interactie vormgeeft (chat, video, face-to-face enzovoorts).

2. De techniek

De technische middelen die je inzet voor je webcastproductie zijn afhankelijk van je communicatiewensen. Hoeveel kijkers wil je uitnodigen? Hebben alle kijkers dezelfde rechten en mogelijkheden? In welke mate moet de uitzending worden beveiligd? En welke uitstraling wil je de webcast meegeven? Het is goed idee om deze en andere overwegingen mee te nemen bij de inkoop van de techniek. Visuele ondersteuningen bijvoorbeeld, zoals video’s, animaties en augmented reality, vragen om enige ruimte in het budget, maar verrijken de kijkervaring enorm.

3. De studio

Ook de studiovorm is in hoge mate bepalend voor de uitstraling van een webcastproductie. Wat de setting betreft, kun je ervoor kiezen de webcast op te nemen op een fysieke locatie – wellicht met enige betekenis voor je publiek. Maar je kunt ook gebruikmaken van groene schermen om je presentators in een hypermoderne, speciaal voor jouw organisatie ontworpen, virtuele studio te plaatsen. En heb je al nagedacht over het aantal camera’s? Een enkele camera is kostenefficiënt, terwijl een groter aantal camera’s de visuele mogelijkheden vergroot.

Overweeg jij het webcastmedium in te zetten om de communicatiewensen van je organisatie vorm te geven, en kun je advies gebruiken bij de bovengenoemde afwegingen?