Woordweetje: Verwijzen naar organisaties: zijn of haar?

De taalvirtuozen van La Plume Media geven graag taaladvies. Bijvoorbeeld over het gebruik van verwijswoorden. Want, waarom presenteerde ASML zijn jaarcijfers, maar vernieuwde KLM haar vloot? Dit heeft te maken met het woordgeslacht van de organisatienamen. Woordgeslacht? In het Nederlands zijn woorden mannelijk, vrouwelijk of onzijdig. Het geslacht bepaalt welk verwijswoord correct is. Mannelijke en vrouwelijke woorden krijgen het lidwoord ‘de’, terwijl onzijdige woorden ‘het’ krijgen. En voor mannelijke en onzijdige woorden gebruik je het bezittelijk voornaamwoord ‘zijn’, en voor vrouwelijke woorden ‘haar’.

Bij verwijzingen naar bedrijfsnamen let je op het geslacht van het kernwoord. Een voorbeeld: het kernwoord van ‘La Plume Media’ is ‘media’, een onzijdig woord (het medium). Het kernwoord van ‘Koninklijke Luchtvaart Maatschappij’ (KLM) is ‘maatschappij’, een vrouwelijk woord. Je vindt het geslacht van een woord in een woordenboek. Heeft een bedrijfsnaam geen herkenbaar kernwoord, zoals bij ASML? Dan wordt de naam meestal als onzijdig beschouwd. En dus is het ASML zijn jaarcijfers en KLM haar vloot.